Ogólnie o mechanice samochodowej

adzie takiego warsztatu i niektóre z nich trzeba będzie sprowadzać z innych warsztatów lub hurtowni. Zazwyczaj wizyta w małym warsztacie pozwala na szybką naprawę samochodu, tylko czasami trzeba nieco poczekać w kolejce, jeżeli w

Ogólnie o mechanice samochodowej

Szybka naprawa samochodu

W małym warsztacie samochodowym można wykonywać praktycznie wszystkie prace przy samochodzie z tą różnicą, że nie wszystkie części zamienne będą znajdowały się na składzie takiego warsztatu i niektóre z nich trzeba będzie sprowadzać z innych warsztatów lub hurtowni. Zazwyczaj wizyta w małym warsztacie pozwala na szybką naprawę samochodu, tylko czasami trzeba nieco poczekać w kolejce, jeżeli w małym warsztacie pracuje dwóch mechaników, a jeden z nich przebywa na urlopie. W małym warsztacie można również wykonywać przegląd samochodu, który potrzebny jest do podbicia książeczki samochodowej lub staje się niezbędny po stwierdzeniu jakichś nieprawidłowości w pracy samochodu. W takiej sytuacji czasami wystarczy wymienić wadliwe części samochodu.


Jak działa sonda lambda?

Działanie sondy lambda opiera się na prawie sformułowanym przez Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda, czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego ? dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny, zostało opracowane pod koniec lat 60. XX wieku w Robert Bosch GmbH przez dr. Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu około 300 °C, a druga strona styka się z powietrzem z otoczenia.

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300 °C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i minimalizować emisję tlenku węgla.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda


Sprawdzenie stanu samochodu

W czasie wizyty u mechanika samochodowego sprawdzony zostanie stan samochodu. Zdarza się, bowiem, że czasami trudniej jest jednoznacznie ustalić przyczynę awarii samochodu nawet najbardziej doświadczonemu kierowcy i wówczas musi on skorzystać z pomocy mechanika, który w razie potrzeby przeprowadzi naprawę zepsutych części samochodu. Najbardziej pospolite części będzie na pewno posiadał na składzie, inne, natomiast zostaną przez niego sprowadzone z innego warsztatu lub hurtowni i zamontowane w samochodzie. Rachunek wystawiony za usługi wykonane przez mechanika będzie, więc zależał od rodzaju awarii, kosztów wykonania naprawy i okresu czasu, jaki samochód spędzi w warsztacie. W razie potrzeby mechanik może wykonać również jazdę próbną, zanim samochód trafi z powrotem do właściciela.