Ogólnie o mechanice samochodowej i motoryzacji

e prace przy samochodach, oprócz tych wykonywanych standardowo. Dlatego przy niektórych warsztatach działają również myjnie samochodowe, w których samochody są czyszczone po wykonanych przy nich pracach. Można także skorzystać z u

Ogólnie o mechanice samochodowej i motoryzacji

Czyszczenie samochodu po wykonaniu prac naprawczych

Z uwagi na dużą konkurencję panującą wśród właścicieli warsztatów samochodowych, obecnie w bardzo wielu warsztatach wykonuje się dodatkowe prace przy samochodach, oprócz tych wykonywanych standardowo. Dlatego przy niektórych warsztatach działają również myjnie samochodowe, w których samochody są czyszczone po wykonanych przy nich pracach. Można także skorzystać z usługi bardziej dokładnego mycia samochodu połączonego z jego woskowaniem czy odnową lakieru samochodowego. Oprócz tego pracownicy mniejszych warsztatów starają się samodzielnie dokonywać takiej wymiany części samochodowych, która powiązana jest z przeprowadzeniem trudniejszych prac przy samochodzie. Są również w stanie sprowadzić części zamienne do samochodu z wielu krajów europejskich.


Ważna definicja

ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) ? układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego. System ten jest zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems (albo Automated Highway Systems). Jego bezpośrednim rozwinięciem są systemy ASR. Jest on również wykorzystywany jako element składowy bardziej rozwiniętych systemów jak ESP czy Adaptive Cruise Control.

ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem. Długość drogi hamowania pojazdu wyposażonego w system ABS w porównaniu do identycznego pojazdu bez tego systemu uzależniona jest od kilku czynników, takich jak: warunki zewnętrzne oraz umiejętności kierowcy.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/ABS_(motoryzacja)


ABS - jak to działa?

Utrata sterowności samochodu podczas hamowania następuje, gdy koła z co najmniej jednej osi samochodu przestają się obracać. Wówczas różnice sił hamowania na poszczególnych kołach wprawiają samochód w ruch obrotowy wokół osi pionowej. By zapobiec temu zjawisku, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu (zatrzymywaniu) kół podczas hamowania. System naśladuje hamowanie impulsowe, ale robi to znacznie dokładniej niż kierowca, gdyż pozwala na utrzymanie współczynnika poślizgu koła na poziomie 10-30%. W tych warunkach sterowność pojazdu zachowana jest na satysfakcjonującym poziomie (koła wciąż mogą przenosić stosunkowo wysokie siły poprzeczne odpowiedzialne za sterowność), a jednocześnie współczynnik przyczepności jest zbliżony do wartości współczynnika przyczepności przylgowej (najwyższej osiągalnej dla danej nawierzchni), co pozwala na skrócenie drogi hamowania.

System kontroluje obroty kół podczas hamowania i jeżeli kierowca naciśnie tak silnie na hamulec, że jedno z kół obraca się wolniej niż pozostałe, to system ABS zmniejsza na chwile siłę hamowania obwodu, w którym jest to koło lub tylko tego koła (w nowszych układach); jeżeli koło ponownie zacznie się obracać, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Cykle redukcji siły hamowania są bardzo szybkie.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/ABS_(motoryzacja)